*::2018/2019::*

Aktualności

08 czerwca 2019 21:18 | Aktualności

Efektywne uczenie się słownictwa

 

   Wakacje tuż, tuż, czas podróży w różne atrakcyjne zagraniczne miejsca zbliża się wielkimi krokami, a świat jest globalną wioską, w której króluje język angielski. Dlatego komunikacja w tym języku jest kluczowym elementem edukacji.

Aby zrozumieć, jak ważna jest nauka języków obcych, nauczycielka Joanna Rajchel przygotowała lekcję otwartą z języka angielskiego w klasie 4a, która odbyła się 7 czerwca 2019 roku w naszej szkole w obecności zaproszonych Rodziców, Dyrekcji i uczniów. Temat lekcji dotyczył efektywnego uczenia się słownictwa. Wkuwanie słówek jest konieczne i często nudne, ale może być inaczej. Nauczycielka pokazała kilka sposobów na ich opanowanie.

Jeśli lubisz litery, jesteś wzrokowcem i pisząc zapamiętujesz wyrazy, na pewno spodoba ci się dzielenie wyrazów na kategorie (na naszej lekcji dopisywaliśmy słowa do grupy: animals, family, house, clothes, months, colours) lub dopisywanie do wskazanej kategorii znanych słów.

Różnego rodzaju zabawy, takie jak Hangman (wisielec), także pomogą ci w zapamiętaniu słówek. Zabawie tej zawsze towarzyszy dreszczyk emocji, bo każdy chce bez szwanku ukończyć zadany wyraz i skompletować litery. W naszej grupie słów do odgadnięcia znalazły się wyrazy wakacyjne: backpack, sleeping bag, underground, platform oraz restaurant.

Dobrze jest uczyć się słów poprzez rozwiązywanie krzyżówek (crosswords), dzieci zresztą je uwielbiają i właściwie każdy może stworzyć krzyżówkę według własnego pomysłu. W naszej krzyżówce pojawiły się słowa, które tworzyły wyrażenia typu: hang out with friends, tidy your room, go to school, go to bed, have breakfast, do homework itp.

Rozsypane litery zmuszają do wytężenia umysłu, by poskładać je w prawidłowy wyraz. Na szczęście definicje są znakomitymi podpowiedziami, więc uczniowie bez problemu rozwiązali zadanie i prawidłowo napisali nazwy zwierząt.

Słuchanie piosenek i ich tłumaczenie to stara metoda nauki języka, dlatego ostatnim wybranym przez nauczycielkę, ale najciekawszym ćwiczeniem, było listen to the lyrics. Tym razem uczniowie uzupełniali brakujące słowa w egzotycznej piosence Coconut Song. Kto jej jeszcze nie zna, powinien jej posłuchać i zobaczyć video! Uczniowie dość dobrze poradzili sobie z uzupełnianiem luk, a piosenka wywoływała radosne reakcje, które spotęgowały się w czasie prezentacji teledysku. Mnemotechniki w nauczaniu słownictwa są znane od dawna. A wybrana przez nauczycielkę piosenka wpisuje się nie tylko w klimaty wakacyjne, ale przede wszystkim ułatwia zrozumienie i zapamiętanie tekstu. Duża dawka humoru nastraja pozytywnie, a pozytywne podejście sprawia, że nawet najtrudniejsze słowo może być szybko i skutecznie zapamiętane.

Lekcja upłynęła w atmosferze koncentracji na temacie, wytężonej, energicznej pracy, ale także radości i zabawy. Uczniowie dostali kserokopię wszystkich słów z klasy czwartej do utrwalania w czasie wakacji, bo wiadomo, że ćwiczenie czyni mistrza!

Dziękuję Rodzicom za dzisiejszą obecność i pomaganie dzieciom w nauce, dziękuję Wychowawcy p. Jadwidze Siarze, dziękuję Dyrekcji p. Barbarze Sałosz i Wioletcie Grzegorzak za wspieranie idei lekcji otwartych i dobre słowo. Cieszę się, że zajęcia się podobały i zostały ocenione wysoko.

 

Joanna Rajchel

 

Dzisiejsze, ciepłe i pełne wspaniałych emocji zajęcia zostały bardzo wysoko ocenione przez dyrekcję, za co pani Joannie Rajchel składam gorące podziękowanie.

Bardzo serdecznie dziękuję za wysoką frekwencję rodziców w zajęciach otwartych prowadzących przez panią Joannę. Bardzo się cieszymy się, że jesteście Państwo otwarci i chętni do współpracy.

Barbara Sałosz

wicedyrektor SP nr 2 NSS

Przeczytano: 96 razy. Wydrukuj|Do góry